Aktualno
Rezultat povezovanja znanosti in ...
3. 10. 2018 Z včerajšnjim odprtjem skupnega laboratorija za 3D tisk kovin ...
PROJEKT COMBILASER USPEŠNO ...
1. 3. 2018 Mednarodni konzorcij evropskega projekta COMBILASER je 21. ...
Projekt COMBILASER uspešno ...
10. 1. 2018 Evropski projekt COMBILASER v katerem ima pomembno vlogo tudi RC ...
Aktualno
Rezultat povezovanja znanosti in gospodarstva je Laboratorij za 3D tisk kovin
Z včerajšnjim odprtjem skupnega laboratorija za 3D tisk kovin se uresničuje verjetno najbolj inovativni poslovni model povezovanja znanosti in gospodarstva, ki ga skupaj peljejo družba SiEVA, SRIP ACS+, Fakulteta za strojništvo Univerze v Ljubljani in partnerji.
Osnovno potrebo po izgradnji laboratorija je bilo zaznati že v okviru aktivnosti SRIP ACS+ na eni izmed delavnic o novih tehnologijah, nato pa smo na podlagi predlaganega poslovnega modela pridobili zaupanje pomembnih partnerjev, to so Cimos, Domel, Hidria, Iskra Mehanizmi, Kolektor Group, Mariborska livarna Maribor, TECOS, TPV, Inštitut za kovinske materiale in tehnologije, Zavod za gradbeništvo Slovenije ter Zavod 404, in zbrali sredstva za nakup vrhunske opreme za 3D tisk kovin. Na Fakulteta za strojništvo smo ponudili, da lahko laboratorij gostuje v prostorih fakultete, kar bo še okrepilo partnerstvo in omogočilo neposredno vključevanje študentov in profesorjev v delo laboratorija na konkretnih projektih industrije.
Eno leto je samo trajalo od ideje do njene uresničitve, da je pol milijona evrov vreden 3D tiskalnik kovin, model zadnje generacije tiskalnikov nemškega proizvajalca EOS, pripravljen za uporabo. Na njem bomo lahko tiskali prototipe ali dele orodij in razvijali tehnološko zahtevne kose za maloserijsko proizvodnjo iz štirih materialov, to je nerjavnega in orodnega jekla, aluminija in nikljeve zlitine v velikosti 250 x 250 x 300 mm. S tem tudi slovenska podjetja sledijo trendu, saj je prav 3D tehnologija v letu 2018 označena za eno najbolj prebojnih tehnologij na svetu.
Omenjeni poslovni model je edinstven z več vidikov. Prvič se je namreč zgodilo, da so se združila različna podjetja in raziskovalne ustanove, ki so skupaj investirale v nakup opreme. Tudi delo na projektih bo potekalo skupaj, saj je vsak partner imenoval predstavnika, ki bo sodeloval v skupini s profesorji in študenti, da bomo tako skupaj iskali ustrezne rešitve za probleme, ki jih bo izpostavila industrija. Partnerji si med seboj nismo konkurenca, zato verjamemo, da bo sodelovanje in prenos inženirskega znanja še toliko boljši. Prav tako smo snovalci projekta že navezali stike z drugimi tovrstnimi laboratoriji v Avstriji in Nemčiji, sodelujemo tudi z Univerzo Udine, kar pomeni, da imamo pred seboj že dovolj izzivov, s katerimi se bomo lahko takoj spopadli.
Miloš Šturm, direktor družbe SiEVA: »V preteklih sedmih letih je bil poudarek razvojno raziskovalnih nalog v SIEVI izboljšanje delovanja motorjev z notranjim izgorevanjem, električni in hibridni pogonski sistemi, razvoj mehanskih komponent za večjo varnost in udobje potnikov skupaj z razvojem proizvodnih tehnologij za izdelavo sklopov. To usmeritev smo nadaljevali tudi s projektom EVA4green, ki ga sofinancira ministrstvo za znanost. Zadnja tri leta smo sodelovali tudi v dveh evropskih projektih Obzorja 2020 COMBILASER in Facts4Workers. V obeh smo skupaj s partnerji razvijali tehnologije za Industrijo 4.0. Projekt ustanovitve 3D LAB je bil tako logično nadaljevanje, saj so dodajalne tehnologije velik izziv tudi za avtomobilsko industrijo.«
Tanja Mohorič, direktorica SRIP ACS+: »Resnično nas veseli, da se naše delo, usmerjeno v povezovanje partnerjev s področja mobilnosti, zaznavanja priložnosti za skupne projekte in podpora pri realizaciji le-teh odraža v tako pomembnem projektu, kot je vzpostavitev skupnega laboratorija gospodarstva in javnih raziskovalnih inštitucij. Ne samo, da s tem gospodarstvu prinašamo odlično priložnost za razvoj pomembnih kompetenc, temveč tudi vzpostavljamo povesem nove modele povezovanja in premikamo okvire dosedanjih razmišljanj. Zagotovo bomo tudi v prihodnje enako smelo in ambiciozno ustvarjali nove priložnosti za avtomobilsko industrijo in področje mobilnosti v Sloveniji, saj je izzivov vedno dovolj, odličnost partnerjev pa nam daje zagotovilo, da bomo dosegali tudi pomembne prebojne rezultate.«
Prof. dr. Mitjan Kalin, dekan Fakultete za strojništvo UL: »Z velikim navdušenjem in pričakovanji se vključujemo v tovrstno povezovanje znanosti in gospodarstva. Naši profesorji in študenti bodo tako imeli priložnost ponuditi svoje obsežno znanje, uporabljati vrhunsko opremo in iskati rešitve za aktualne izzive industrije. Študenti se bodo vključevali v projekte, ki jim bodo dali aplikativna znanja in omogočili navezovanje stikov z različnimi zaposlovalci. Od nas bodo tako odšli ne le s teoretičnimi, ampak tudi s konkretnimi praktičnimi znanji, usposobljeni za takojšnje delo v industriji, kar je danes bistvena prednost na trgu dela.«
PROJEKT COMBILASER USPEŠNO ZAKLJUČEN
Mednarodni konzorcij evropskega projekta COMBILASER je 21. februarja uspešno prestal svoj tretji ter zadnji tehnični pregled s strani predstavnikov Evropske Komisije. Ocenjevalni ekipi so splošni potek projekta predstavili predstavniki Hidrie AET, ki so skrbeli za tehnično in administrativno usklajevanje.
Podrobno predstavitev rešitev za vsakega industrijskega uporabnika so nato predstavili predstavniki podjetij (Hidri AET - Slovenija, Orkli S. Coop – Španija, TMComas – Španija), obsežno razvojno delo pa je bilo predstavljeno s strani vodij delovnih sklopov. Po treh letih dela je projekt COMBILASER dal pomembne prebojne rezultate. Končni rezultat je razvoj treh testnih različic sistema, ki združuje monitoring sisteme, neporušitvene teste (NDT) z naprednim algoritmom, ki strojni opremi v procesu laserske proizvodnje omogoča samostojno učenje na napakah.
Iz Slovenije sta v projektu sodelovala RC SiEVA ter Hidria AET kot koordinator projekta in tudi industrijski partner, ki je prispeval industrijski izziv. Za Hidrio AET so tako razvojni partnerji projekta COMBILASER razvili napreden sistem laserskega varjenja, povezan z naprednim monitoring sistemom ter laserskim ultrazvokom, ki ju dopolnjuje algoritem samo-učečega sistema (Self-Learning System). Razvito rešitev so predstavniki Hidrie AET že junija lani testirali v čisti sobi podjetja na proizvodni liniji, ki je namenjena proizvodnji nove visokotehnološke svečke s senzorjem tlaka HIDRIA OPTYMUS.
V projektu je pomembno vlogo igral tudi Razvojni center SiEVA, ki je znotraj projekta COMBILASER prevzel diseminacijske ter eksploatacijske aktivnosti. Poleg obširne tržne študije ter priprave načrtov vstopa na trg z rešitvami razvitimi v projektu, je RC SiEVA veliko delo opravil tudi na promocijski strani svojih zadolžitev. Oprijemljiv rezultat predstavlja video projekta COMBILASER pa tudi končno javno poročilo o projektu ter 2 brošuri od katerih je bila druga, najnovejša, ki predstavlja rešitve razvite na vsakem industrijskem primeru, predstavljana decembra lani. Gradivo je dostopno na tej povezavi.
Partnerji projekta COMBIALSER so bili za svoje trdo delo pohvaljeni, tako kot tudi sam projekt, ki predstavlja vzorčni projekt uspešnega vodenja razvojnega dela na EU nivoju. Partnerji že snujejo nove raziskovalne ideje in tematike. Odpirajo se možnosti za bilateralno sodelovanje ali pa nastop na novih evropskih razpisih v okviru Obzorja 2020 ali prihajajoče nove razvojne perspektive FP9. V vseh primerih bo tudi RC SiEVA aktivno pristopil k novim razvojnim priložnostim. Projekt COMBILASER za SiEVO predstavlja odlično referenco, ki bo Razvojnemu Centru omogočila , da še utrdi svojo vlogo kot razvojno središče slovenske avtomobilske industrije ter svojim deležnikom kot tudi ostalim slovenskim in tujim partnerjem ponudi svoje znanje iz področja vodenja razvojnih projektov kot kompetenten partner.
Projekt COMBILASER uspešno zaključen
Evropski projekt COMBILASER v katerem ima pomembno vlogo tudi RC SiEVA je bil z decembrom uspešno zaključen.
V decembru so namreč bile opravljene še zadnje validacije v okviru projekta razvitih sistemov, ki so jih konzorcijski partnerji izvedli v industrijskem okolju pri industrijskih partnerjih. En izmed industrijskih partnerjev za katerega so bile razvite rešitve projekta COMBILASER je tudi slovensko podjetje Hidria AET. Hidria AET – tudi koordinator celotnega projekta – bo razvite rešitve uporabljala v postopkih varjenja svečke s senzorjem tlaka Hidria OPTYMUS.
Razvite rešitve bistveno izboljšujejo proizvodne procese varjenja ter oplaščevanja kovin z integracijo monitoring ter neporušitvenih tehnologij (NDT oz. Non-destructive Testing) z povsem na novo razvitim samoučečim sistemom (Self-Learning System). Sistem omogoča, da se stroj, ki izvaja varilni proces uči na lastnih napakah ter tako omogoča proizvodnjo praktično brez napak. Razviti sistem ima velik potencial tako v avtomobilski kot tudi ostalih industrijah, RC SiEVA pa njegove prednosti vidi tudi za slovenska podjetja (tako deležniki RC SiEVA kot tudi podjetja, ki delujejo v okviru slovenskega avtomobilskega grozda ACS).
RC SiEVA je s sodelovanjem v projektu COMBILASER pridobil pomembno mednarodno referenco. Projekt skupaj s projektom FACTS4WORKERS tvori dvojček razvojnih projektov, pridobljenih v okviru evropske razvojne perspektive Obzorje 2020. SiEVA je v obeh projektih uspešno prevzela diseminacijske in komunikacijske aktivnosti projekta, skrbela za vizualno podobo projekta, ter uredila poročila o komunikacijskih ter eksploatacijskh aktivnostih. S sodelovanjem v obeh projektih RC SiEVA uspešno gradi reference in kompetence potrebne za sodelovanje v evropskih razvojnih pobudah v evropski avtomobilski industriji tudi v prihodnje ter tako še utrjuje svoj položaj ključnega razvojnega središča slovenske avtomobilske industrije.